Et godt fungerende skole-hjem-samarbejde er et vigtigt element i skolens dagligdag. På Hans Helgesen-Skolen spiller samarbejdet en særlig vigtig rolle, fordi forældrenes understøttelse og positive syn på skolen og på mindretalssproget er afgørende for den opfattelse, børnene får af det sprog, de skal lære.

Vi er i fællesskab med til at løfte opgaven idet

• Alle tager rettidig kontakt ved udfordringer
  • Der er regelmæssige samtaler mellem skole og hjem
  • Skolen informerer omkring tiltag der tages
  • Skolen tilbyder mere end blot “undervisning i klassen”
  • Skolen bakker op omkring mindretals tiltag
  • Hjemmrt deltager i mindretals og skolearangementer
  • Hjemmet lærer det danske sprog
  • Hjemmet bakker op om barnet hverdag på skolen

Vi forældre har besluttet os for dansk sprog og kultur som kulturel identitet i et tysk samfund, da vi valgte skole og børnehave for vores børn.
Vores børn skal have en god uddannelse på Hans Helgesen-Skolen og blive udadvendt mod den store verden, kunne arbejde i team, blive opdraget til sociale kompetencer, føle sig trygge og bibeholde glæden ved at lære.
Egentlig ønsker vi jo alle den skole vi selv gerne ville være gået på.
Dette er mange ønsker lærerne arbejder for hver dag, men de har også vores fulde tillid og understøttelse for at kunne opfylde dem.
Vi som forældre er da også forpligtet til at leve op til det vi forventer af skolen:
Den gode opdragelse i hjemmet, samarbejdet med lærerne og i samarbejdsrådet og samarbejdet med de andre forældre omkring skolehverdagen er de vigtige byggesten. Vi formidler børnene et positivt forhold til skolen, til dansk kultur og vi gør os alle umage med at bruge eller at lære det danske sprog.

Forældrekredsen har en tradition for at bidrage med en særlig kvalitet i skolehverdagen. Vi arbejder med i udvalg, deltager i valg af kontaktforældre, fællesrådsmedlemmer og samarbejdsrådsmøder og møder op til forældreaftener.
Når der er brug for hjælp, hjælper vi gerne.
Vedtaget af Samarbejdsrådet