Hans Helgesen-skolen står over for en spændende transformation, da den bevæger sig mod at blive en nationalparks-skole. Denne udvikling repræsenterer ikke kun en ære for skolen, men også en forpligtelse til at integrere bæredygtighed, naturbevarelse og miljøundervisning i skolens DNA.

Nationalpark-skoleprogrammet er en ambitiøs indsats, der søger at forankre natur- og miljøundervisning i grundskoler og fællesskoler over hele sydslesvig og i hele vadehavsområdet. Hans Helgesen-skolen har valgt at gå forrest og blive en del af netværket. Vi opfylder alle krav der skal til, og når ressourcerne ved nationalparksforvaltningen står til rådighed, vil vi blive optaget i programmet.

Eleverne vil få mulighed for at udforske og forstå de vadehavet både lokalt og langs hele vestkysten, hvilket skaber en meningsfuld forbindelse mellem deres uddannelsesmæssige oplevelser og den omgivende natur. Dette initiativ håber at fremme en dybere respekt og forståelse for miljøet og opfordre til bæredygtige praksisser blandt eleverne.

Vi vil også samarbejde tæt med lokale naturorganisationer og eksperter for at sikre, at undervisningen er opdateret og baseret på den nyeste viden inden for vadehavet.

Forældre, elever og lokalsamfundet opfordres til at deltage aktivt i at beskytte vadehavet. Skolen planlægger at arrangere oplysningskampagner, workshops og arrangementer for at involvere alle der er del af skolen.

Hvad vil eleverne møde

• Vandring i vadehavet
  • Multimar Watforum
  • Besøg af og læring om halliglivet
  • Vadehascenter Ribe
  • Kendskab til tidevand
  • Forstå liv i samspil med naturen
  • Stormflod

Aktiviteterne er til dels i fællesskab med Husum Danske Skole og Uffe Skolen som ligeledes er nationalparkskoler.