Sydslesvigsk Forening er kulturorganisationen der præger en stor del af mindretalslivet. SSF er en aktiv del af skolen, idet mange af skolens arangementer bliver støttet eller gennemført af SSF.

Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger er paraplyorganisationen af en del foreninger. I Frederiksstad holder Ejderviking til i idrætshallen i vinterperioden.

På skolen er der desuden Frederikstad ungdoms Forening (FuF) som tilbyder forskellige aktiviteter for eleverne.

SSW står for et nærdemokrati, som det findes i de nordiske lande: Politiske beslutninger skal træffes så nært på borgerne som muligt og borgerne skal have mulighed for at tage indflydelse på politikken.

På dette grundlag går SSW ind for at menneskene i vores region skal have chancen for at finde arbejde og leve et godt liv her.

Mennonitterkirken i Frederiksstad blev opført i 1708 ved siden af Den gamle Mønt (Alte Münze) ved Mellemborggraven. Kirken benyttes både af mennonitterne og Frederiksstads danske menighed.

Den mennonittiske menighed har rødder tilbage til 1600-tallet, hvor anabaptisterne (døbere) fra Nederlandene og fra halvøen Ejdersted bosatte sig i Frederiksstad. Ved siden af kirken findes en lille mennonitisk kirkegård med gravsten fra 1700-tallet. Den danske menighed fejrer gudstjeneste næsten hver søndag på dansk, men med enkelte tyske stationer undervejs.