OVERORDNEDE RETNINGSLINJER FOR SKOLEFRITIDSORDNINGERNES OPGAVE:

I forlængelse af de i lovgivningen og i formålsparagraffen fastsatte bestemmelser gælder følgende retningslinjer for arbejdet i foreningens skolefritidsordninger:

(1) Skolefritidsordningen er et frivilligt tilbud for skolens elever om pasning og pædagogiske aktiviteter med dansk sprog og kultur. Skolefritidsordningen er en integreret del af skolens virksomhed og bidrager til at være et bindeled mellem skolen og de danske foreningers tilbud.

(2) Det er skolefritidsordningens mål at give det enkelte barn mulighed for udvikling og trivsel i trygge rammer samt at styrke den enkeltes selvværd. Skolefritidsordningen har endvidere det mål, at det enkelte barn lærer at tilrettelægge egen fritid ved at erkende og formulere egne behov.

(3) Skolefritidsordningen danner rammen om planlagte og varierende aktiviteter og leg samt understøtter børnenes lektielæsning.

(4) Skolefritidsordningens pædagogiske opgave søges løst i et samarbejde med forældrene.

Rammebetingelser

• Åbningstid: 5 af ugens dage indtil ca. kl. 15.30
  • Ferieordninger: Ja
  • Tilmelding: Et år ad gangen
  • Finansiering: Brugerbetaling og tilskud fra landet SH og kommunen

Heldagsskolen er et tilbud, som du har mulighed for at melde dine børn til. Heldagsskolen skaber rum og trygge rammer for, at børnene efter endt undervisning kan udfolde sig kreativt og mangfoldigt. De kan fx bare slappe af, få lavet lektier og deltage i aktiviteter.

I heldagsskolen er der fokus på dine børns udvikling og trivsel. Her er der rig mulighed for at møde dansk sprog og kultur i fritiden. Derfor ser vi heldagsskoler for at være et unikt læringsrum, hvor børnene kan udvikle deres sprog- og kulturforståelse på mere uformel vis.

Derudover er der fokus på fællesskabet, som er en vigtig værdi for os i Skoleforeningen. I heldags-skolen er børnene sammen med deres kammerater efter undervisningen. De oplever at være del af et fællesskab, hvor man har det sjovt sammen og lærer nyt, samtidigt med at børnene fortsat kan øve sig videre på de sociale spilleregler.