Computere og andre digitale medier er en vigtig del af den moderne undervisning, og deres brug på skolerne er nødvendig for at give eleverne de bedste muligheder for at forstå og anvende nye teknologier.

Computere og digitale medier giver eleverne mulighed for at få adgang til en verden af information og læring på en nem og tilgængelig måde. De hjælper også med at udvikle elevernes digitale færdigheder, som er afgørende for deres fremtid.

Det er dog vigtigt, at eleverne bruger teknologien på en ansvarlig måde. Skolerne har derfor regler og retningslinjer for, hvordan eleverne må bruge deres computere og andre digitale medier.

For at sikre, at mediebrug er forsvarlig, gælder der for computere de samme regler som for mobiltelefoner.

• Det digitale udstyr skal være slukket i tasken.
  • Det digitale udstyr må kun tages frem og tændes når læreren giver lov.
  • Brug af digitalt udstyr i skolen er altid bundet til en opgave.
  • Overholdes reglen ikke, inddrages det digitale udstyr. Sker overtrædelsen hyppigt skal forældrene hente det.

Skolens udstyr er beregnet til skoleaktiviteter og ikke til spil mm. Der er ikke en overvågning af, hvad eleverne gør udenfor undervisningstiden. Vi anbefaler derfor, at i på lige fod laver nogle regler derhjemme. Det kunne være

• Det digitale udstyr bruges kun til lektier.
  • Det digitale udstyr bruges kun under opsyn.
  • I får vist af jeres barn, hvad det har lavet.

Det digitale udstyr må ses som et nyt led i undervisningen. Ligesom man har læst med børnene i fællesskab for at øve dette, kan det være nødvendigt også i opstartsfasen at være til stede når digitalt udstyr bruges.

Vi er bevidst om, at det digitale udstyr også har ulemper. I som forældre kender jeres børn bedst og må finde for jer en balancevej mellem tillid til selvstændigt arbejde og overvågning af hvad barnet gør. Vores balancegang består i at afbalancere mængden af skærmtid så den er tilpas. De analoge medier er stadigvæk vægtet højt. Hvis jeres børn fortæller, at de skal bruge flere timer foran skærmen til lektier, må i henvende jer til læreren, for dette er ikke normen eller barnet har evt. misforstået opgaven. Lige som alle andre lektier, vil også lektierne på computeren ikke fylde mere end de sædvanlige.